تازه های تکنولوژی

هر روز به چه مقدار ویتامین ناشی از خورشید نیاز داریم؟

یکشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۶

ابتلا به بیماری ها به دلیل کمبود برخی ویتامین ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن ایجاد خواهد شد که می توان با روش های طبیعی آن را تامین کرد.

به گفته خبرنگار  حوزه  کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران ؛  در روز های زمستانی به دلیل هوای ابری، بارش برف و باران و فاصله زیاد خورشید از کره زمین میزان دریافت ویتامین D به وسیله بدن کاهش می یابد واین موضوع می تواند سبب ابتلای افراد به بیماری های مختلف و حتی دگرگونی درخلق و خو شود.
نور خورشید با تمامی مزایای درمانی می تواند سبب خشکی، بروز لکه های پوستی ، چین و چروک و حتی ابتلای افراد به سرطان پوست شود به همین دلیل بسیاری از افراد از مواجهه مستقیم با نور خورشید پرهیز و در اکثر زمان ها از ضد آفتاب استفاده می کنند.

این دسته از افراد باید برای تامین نیازبدن خود به ویتامین D که برای حفظ سلامت بسیار ضروری هست حتماً از مواد غذایی یا مکمل های ویتامینی حاوی این ماده ارزشمند استفاده کنند.
به طور طبیعی پوست انسان همزمان با افزایش سن، چربی، خاصیت ارتجاعی و کلاژن سازی خود را به تدریج از دست می دهد و دچار خشکی به ویژه در ناحیه صورت، دست و پا خواهد شد.
خشکی و افتادگی پوست به ویژه از سن ۵۰ سالگی شروع خواهد شد و به دنبال آن فرد دچار چین و چروک های عمیق برروی پوست خود خواهد شد.

درکنار فرآیند طبیعی پیری پوست بدن، راهکار های طبیعی و درمانی زیادی برای مقابله با آن و حفظ شادابی و جوانی پوست وجود دارد ازجمله مصرف مواد غذایی سالم، ورزش و ماساژ صورت و استفاده از روش های درمانی، چون کرم و سایردرمان های تهاجمی که می توانند پوست را جوان و چین و چروک ها را از بین ببرند.
کمبود ویتامین D یکی از دلایل بروز چین و چروک، افتادگی پوست، بروز آکنه، اگزمای پوستی و تیره شدن رنگ چهره هست به همین دلیل دریافت میزان کافی از این ویتامین اهمیت فراوان دارد.
ویتامین D، افزون بر پوست برای تقویت و سلامت استخوان ها و سیستم ایمنی بدن مفید هست و می تواند سبب تسکین و کنترل بیماری های خود ایمنی، چون آلرژی، ام اس و آرتریت روماتوئید شود.

اصلی ترین منبع تامین ویتامین D ، نور خورشید، مواد غذایی و مکمل حاوی این ماده هست. کارشناسان دریافتند میزان نیاز روزانه افراد به ویتامین D حدود ۲۰ الی ۲۵ میکروگرم هست.
بسته به فصل سال و شدت تابش نور خورشید، منطقه محل زندگی، سابقه ابتلا به بیماری، جنسیت، سن و نوع پوست میزان نیاز بدن به نور خورشید متفاوت هست. درماه های گرم سال شدت نور خورشید شدید و توصیه خواهد شد افراد در اوایل صبح و عصر درمجاورت با نور خورشید قراربگیرند، اما در ماه های سرد سال که شدت تابش نور کمتراست بیشتر می توان درمجاورت مستقیم با نور خورشید قرارگرفت.

انسان ها دارای نژاد و رنگ پوست مختلف هستند که سبب خواهد شد میزان نیاز بدن آنها به نور آفتاب برای دریافت ویتامین D در ماه های مختلف سال متفاوت باشد.(میزان نیاز به دریافت نورخورشید پیشنهادی روزانه)

نژاد اروپایی(سفید پوست): درماه آوریل ۸ دقیقه، درماه آگوست ۵ دقیقه، درماه دسامبر دوساعت و ۲۰ دقیقه
نژاد مناطق مدیترانه ای و گرمسیری: درماه آوریل ۱۳ دقیقه، درماه آگوست ۷ دقیقه، درماه دسامبر ۴ ساعت و هشت دقیقه
نژاد سیاه پوست: درماه آوریل ۴۴ دقیقه، درماه آگوست ۲۴ دقیقه، ماه دسامبر بیش از دو ساعتکم خطر بودن نور خورشید در زمستان به معنای بی توجهی به مراقبت پوست صورت از اشعه آن و استفادن نکردن از کرم ضد آفتاب نیست و اگر به مدت زیاد در فضای باز نیاز به فعالیت دارید باید حتماً ازکرم ضد آفتاب با SPF مناسب استفاده کنید و برای مدت زمان استانداردی در اوایل روز درمجاورت با نورمستقیم خورشید قراربگیرید تا بدن ویتامین مورد نیاز خود را کسب کند.

ویتامین D محلول در روغن هست به همین دلیل توصیه خواهد شد در زمان خوردن غذا مصرف شود تا به خوبی جذب بدن شود، مصرف بیش ازحد این ویتامین برای بدن مضر و خود سبب ابتلای انسان به بیماری خواهد شد. درصورت مصرف مکمل ویتامین D، زیر نظر پزشک، انجام آزمایش های دوره ای برای بررسی سطح این ویتامین درخون ضروری هست.

ازجمله منبع های غذایی حاوی ویتامی D می توان مواد لبنی ، قارچ، تخم مرغ، خوراک تهیه شده با سویا به نام توفو، غلات غنی شده، شیر غنی شده، شیر سویا و شیر بادام را نام برد.

کارشناسان به افراد توصیه می کنند در کنار مصرف مواد غذایی سالم با استفاده از مرطوب کننده های مناسب پوست خود را چرب کنند چه مرد و چه زن تا با مشکل خشکی، زخم و سرما زدگی پوست مواجه نشوند.
خشکی پوست می تواند سبب ایجاد زخم برروی آب و دربرخی موارد عفونت شود، افراد مبتلا به بیماری دیابت باید پوست خود را به طور دائم مرطوب و چرب نگه دارند تا خطر بروز عفونت و زخم دیابتی کاهش یابد.