تازه های تکنولوژی

کوروت ZR۱ مدل ۲۰۱۹؛ این صدای ۷۷۵ اسب بخار قدرت هست

دوشنبه ۲۷ آذر ۱۳۹۶

کوروت ZR۱ مدل ۲۰۱۹؛ این صدای ۷۷۵ اسب بخار قدرت هست

دسته بندی : آی تی تاریخ : پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۶

برترین ها – ترجمه از محمدپارسا حاتمی: ما که به یاد نمی‌آوریم که تا به حال شورولت مدلی معمولی و سطح پایین از کوروت عرضه کرده باشد، شما چطور؟ خیلی فکر نکنید، مطمعنا شما هم موردی به ذهنتان خطور نمی‌کند. این اولین بار نیست که شورولت ما را سوپرایز کرده هست اما این بار باید گفت شورولت با رونمایی از کوروت ZR1 2019، غوغایی به پا کرده هست.

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

بیایید از همین ابتدا با اعداد و ارقام شروع کنیم. موتور ۶٫۲ لیتری V8 سوپر شارژ آن در زیر کاپوت بلند و کشیده‌اش جای خوش کرده هست که با یک جعبه دنده ۸ سرعته اتوماتیک هماهنگ شده هست و از آنجایی که نمونه کوپه آن سقف سرعتی معادل ۳۴۱ کیلومتر بر ساعت دارد، انتظار می‌رود سقف سرعت این نمونه کانورتیبل بالاتر از ۳۲۰ کیلومتر بر ساعت باشد. در تست‌های اولیه کوروت صفر تا ۱۰۰ را در کمتر از ۳ ثانیه پیموده و تست درگ ۱/۴ مایل را نیز در حدود ۱۰ ثانیه به اتمام رسانده هست.

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

این خودرو در دو مدل کوپه و کانورتیبل در همین بهار پیش رو وارد بازار خواهد شد و مدل کوپه با قیمت پایه ۱۹۹,۹۹۵ دلار و مدل کانورتیبل با قیمت پایه ۱۲۳,۹۹۵ دلار عرضه خواهند شد.

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

تیم کوروت می‌دانسته که وقت آن رسیده هست که باید ZR1 را متفاوت‌تر از همیشه و به عنوان پادشاه و پرچم‌دار خود ارائه دهد. پس چه بهتر که این پرچم‌دار با جعبه دنده‌ای اتومات و سقف‌هایی جمع شونده باشد. سقف‌‌هایی که در عرض ۲۱ ثانیه هم در حالت سکون و هم در حال حرکت تا سقف سرعت ۵۰ km/h، جمع یا باز می‌شوند.

موتور ۶٫۲ لیتری آن با میل سوپاپ‌های کوتاه‌تر به همراه سوپرشارژر بزرگی که حجم ۲٫۶۵ لیتر به پیشرانه اضافه می‌کند توانایی تولید قدرت فوق العاده‌ی ۷۵۵ اسب بخار به همراه ۹۷۰ نیوتن متر گشتاور را دارد. این موتور به LT5 معروف هست که در آن از سوپاپ‌های سنتی و مخصوص کوروت استفاده شده و به ازای هر سیلندر ۲ سوپاپ قرار داده شده هست. در خصوص قدرت این موتور، مهندس ارشد این پروژه گفته هست “هر زمان که ما فکر می‌کردیم دیگر تمام قدرت را از این موتور گرفته‌ایم در واقع در اشتباه بودیم و باز هم حالت ایده‌آل‌تری وجود داشت. در حال حاضر ZR1 قدرتمند‌ترین مدل کانورتیبل موجود هست و در بازار هیچ رقیبی ندارد. در زیر کاپوت هر دو مدل هیچ فرقی با هم ندارند و حتی هر دو از شاسی‌‌های آلومینیومی و سیستم تعلیق تقویت شده استفاده می‌کنند.”

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

شاید بتوان گفت تنها چیزی که بین این دو مدل متفاوت هست جنس سقف و ستون کمربند ایمنی هست و مدل کانورتیبل حدود ۳۰ کیلوگرم سبک‌تر از کوپه می‌باشد. کوپه‌ای که ۱,۶۱۵ کیلوگرم وزن دارد.

همانند مدل کوپه، کانورتیبل نیز با بال عقبی عریض و با ارتفاعی کوتاه که به شاسی پیچ شده هست، عرضه می‌شود که توانایی تولید ۴۳۰ Kg نیروی داون فرس (downforce) را دارد و برای آنکه چرخ‌‌های جلو را بلند نکند از اسپلیتر‌ی در جلوی خودرو استفاده کرده‌‌اند تا نوک خودرو را پایین نگه دارد. البته یک نوع بال با ارتفاعی بلندتر نیز برای انتخاب وجود دارد که آن را بر روی پکیج ZTK قرار داده‌اند که قیمتی معادل ۲,۹۹۵ دلار دارد.

شورولت سنت شکنی نکرده هست و هنوز هم از یک جعبه دنده ۷ سرعته دستی استفاده می‌کند اما این بار دست مشتریان را باز گذاشته هست و آن‌ها می‌توانند برای اولین بار جعبه دنده ۸ سرعته GM را با شیفترهای تعویض پشت دنده سفارش دهند. پس این بار خبری از جعبه دنده ۱۰ سرعته GM نیست. همچنین این خودروها از سیستم تزریق سوخت دوبل GM که از یک پورت مستقیم و یک پورت مکمل تشکیل شده‌ هست، بهره می‌برد و در تست‌ها مشخص شده هست که با جعبه دنده دستی در شهر ۱۶ و در جاده ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰km مصرف می‌کند. همین تست با جعبه دنده اتوماتیک به ترتیب ۱۸ و ۱۱ لیتر در هر ۱۰۰km بوده هست.

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

ZR1 2019 دقیقا همان گزینه‌ی مناسبی هست برای اشخاصی که همه چیز را با هم می‌خواهند، خودرویی رویایی، آپشن‌های متعدد، انواع جعبه دنده، کوپه یا کانورتیبل و… . مردم خواهان بهترین هر چیزی هستند و این خودرو دقیقا همان بهترینِ موجود هست. کافی هست به فرم کلی و دراماتیک بدنه‌ی خودرو نگاهی بیاندازید تا متوجه شوید این خودرو هدیه‌ای به جهانیان هست.

 
از هرچه بگذریم نمی‌توانیم از سیستم اگزوز این خودرو بگذریم. صدایی آشوب برانگیز که از کیلومترها دورتر شنیده می‌شود. در مدل‌‌های پیشین از سیستم‌های دوحالته استفاده می‌شد که معمولا یا بی صدا بودند یا غرشی شگفت انگیز داشتند، اما این بار این سیستم اگزوز، ۴ حالت متفاوت را پشتیبانی می‌کند. در حالت خفگی (Stealth mode)، ZR1 از کوروت Z06 نیز ساکت‌تر هست. در حالت جاده (Track) صدا بلندتر می‌شود زیرا سوپاپ‌ها برای افزایش کارایی و تغییر جریان خروجی بسته‌تر می‌شوند. دو حالت دیگر نیز Sport و Tour می‌باشند. اگر روزی خواستید خودِ واقعی این کوروت را بشناسید کافی هست آن را بر روی حالت Tour قرار داده و پای خود را تا انتها بر روی پدال گاز فشار دهید.

 

 شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019

شورولت پیش بینی کرده‌ هست که ۲ تا ۳ هزار ZR1 را در سال ۲۰۱۹ بفروش برساند و قطعا بازار آمریکای شمالی و خاورمیانه دو هدف اصلی این خودروساز می‌باشد چرا که با وجود قوانین مبتنی بر انتشار آلودگی هوا در اروپا، کوروت امکان فروش در اروپا را ندارد.

با این حال شاید خریداران نسخه کانورتیبل هرگز خودرو خود را به جاده‌ها نکشانند و فقط خواهان آن هستند که خودرو را در پارکینگ خود پارک کرده و به تماشای آن بپردازند. تا به امروز که خبر‌‌هایی از تست درایو این خودرو به گوش نرسیده هست و ما هم تنها به معرفی قوای محرکه و ظاهر خودرو پرداختیم و به این نتیجه هم رسیدیم که ZR1 هر نوع عملکرد و بازده‌ای هم که در جاده ‌ها از خود نشان دهد، چه بد و چه خوب، باز هم خودرویی قابل ستایش هست.

 

شورولت کوروت ZR1 کانورتیبل 2019